Keväthuolto – Läppärin ja Lassen välinen keskustelu huollosta tarttui haaviimme!
Kun siivosimme äänitiedostojamme, niin löysimme erikoiselta taajuudelta seuraavan keskustelun:
Läppäri: Heippa kaveri! Oletko siellä?
Lasse: Joo tässä mä olen. Mikä hätänä?
Läppäri: Kevät on tullut ja se tarkoittaa, että myös minä tarvitsen vähän huoltoa ja huolenpitoa.
Lasse: Huoltoa? Tiedätkö, että se on niin kallista ja turhaa! Miksi maksaa maltaita jollekin kun minä voin pyyhkiä sinulta pölyt?
Läppäri: Ei nyt puhuta pelkästä ulkoisesta puhtaudesta, vaikka sekin on tärkeää. Pöly ei todellakaan asu vain pinnalla. Se on salakavala vaara, joka tukkii minut sisältä! Tuntuu siltä, että en voi hengittää kunnolla.
Lasse: Ehkä se ei ole kivaa, mutta eiköhän se mene ohitse ajan kanssa…
Läppäri: Menee ohitse? Minusta tuntuu, että se vain pahenee. Tuuletinkin on alkanut vinkumaan silloin tällöin. Se ei ole musiikkia korvilleni!
Lasse: Eikö se ole vain pieni ääni? Ei kai siitä mitään suurempaa haittaa ole?
Läppäri: Ei vielä ole ollut suurempaa haittaa, mutta on kyllä hiukan huono olo koko ajan. Akkukin on alkanut kuumeta aika nopeasti. Tiedätkö mitä se voi tarkoittaa? Se voi olla oire vakavastakin asiasta! Mitä jos tarvitsen jopa osien vaihtamista ennen kuin tulee isoa vahinkoa?
Lasse: No totta. En tosiaan halua, että akku kuumenee liikaa ja pahimmassa tapauksessa rikkoo näppäimistön tai hiiritason! Pöly tukkii ilmanvaihdon ja aiheuttaa ylikuumenemista. Ylikuumeneminen rikkoo SSD-levyn ja kaikki tiedot häviävät sen sileän tien. Mutta huolto on niin kallista…
Läppäri: Kallista? Höpsistä! Nordic IT:ssä vianhaku maksaa vain 49 euroa ja he pyyhkivät samaan hintaan kaikki pölytkin! Jos on jotakin oikeasti jo vialla, niin antavat tarkan ja edullisen hinnan korjaukselle! Voit hoitaa minut kuntoon pienellä ja kohtuullisella hinnalla. Se on niin nopeaa, ettet joudut olemaan ilman minua kuin ihan lyhyen aikaa.
Lasse: Okei, ehkä se kuulostaa järkevältä. Hmm… en ole aivan varma. Näyttää siltä, että saatat olla oikeassa.
Läppäri: Tietenkin olen! Jos vielä laittaisit minuun uuden Windows 11 käyttöjärjestelmän ennen kuin tuki nykyiselle 10:lle loppuu. Se vasta saisi minut sykkimään energisesti pitkään!
Lasse: Hyvä on, hyvä on! Viedään sitten sinut Nordic IT Solutionsille ja annetaan heille mahdollisuus.
Läppäri: Nice! Kiitos! Huomaathan, että tämä huolto on myös tulevaisuuden investointi. Voit luottaa minuun ja yhdessä me tulemme hoitamaan asioita vielä vuosia eteenpäin!!
Tämän ainutlaatuisen keskustelun puolesta kannattaa muistaa, että kaikin puolin toimiva kone on aina paljon parempi kuin kone, joka jostain syystä hyytyy juuri silloin kuin sitä todella tarvitaan. Vaikka huoltoa olisi vaikea perustella tai tuntuu siltä, että se on turhaa, niin säännöllinen tarkastus voi ehkäistä yllättäviä ongelmia ja pidentää koneen käyttöikää.
Jokainen hyvin palveleva kone ansaitsee huolenpitoa.
Ja rakkautta.